Mina tankar finns...

Igår, lördag, på eftermiddagen råkade min kusin Fredde och hans kompis Joe ut för en allvarlig olycka. Jag kopierar vad min kusin Sara skrivit på sin bdb om händelsen:
 

"Två ungdomar som åkte på samma moped skadades allvarligt vid en trafikolycka söder Malmö på lördagseftermiddagen. Ingen av dem ska ha använt hjälm när mopeden kolliderade med en personbil.

Olyckan inträffade strax efter klockan 16.30. Ungdomarna på mopeden ska ha kört på den så kallade Tygelsjöstigen, cykelvägen mellan Malmö och Tygelsjö. Cykelvägen korsar Borrebackevägen utanför Tygelsjö och när mopedisterna körde över bilvägen kolliderade de med en personbil.

Ingen av de två ungdomarna på mopeden ska ha haft hjälm och skadades när de kastades av mopeden. Båda två fördes med ambulans till akuten på Universitetssjukhuset Mas i Malmö. De två personerna som färdades i bilen blev svårt chockade och fick också sjukvårdshjälp efter att ytterligare en ambulans hade kallats till olycksplatsen.

Ögonvittnen till krocken beskriver den som en "rejäl smäll". Senare på lördagskvällen meddelar ansvariga läkare på kirurgakutmottagningen på Umas att båda ungdomarna är allvaligt skadade. Den ene ska ha fått ett svårt benbrott på underbenen. Den andre ska ha fått thoraxskador, det vill säga skador på bröstkorgen."

Båda två ligger fortf på sjukhus, Fredde har en punkterad lunga och brutna revben och hans kompis Joe ligger på operation (den andra sen igår) och dom superduktiga läkarna försöker rädda av vad som är kvar av hans krossade ben. Det visar sig nu att båda två hade hjälm men att dom flygit av dem då dem flög ca 30 m ut på en åker, annars hade Freddes skalle varit krossad...
Jag hoppas bara att allt blir bra med dem och önskar dem all lycka under tillfriskningen. Samtidigt hoppas jag också att om dom någonsin vågar köra moped igen att dom är jäävligt försiktiga och lär sig av sina misstag.
Länkar till en nyhetssida; http://www.pppress.se/ där det finns lite text och bilder.
Hoppas även att alla andra som kör moped därute förstår vad som kan hända om man inte är uppmärksam i trafiken, och använd för gudsskull hjälm...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0