Lite Berlintips mm!

Shiiet längesen jag bloggade men har varken haft ork eller lust hehe :P
Har bla. spenderat hela april månad i Berlin, jag och en kompis (Saga) hyrde en lägenhet där som låg typ 5 min från Kudamm. Det var riktigt lärorikt och roligt på många olika sätt, framförallt kul att snacka lite tyska igen och såklart att testa på hur det är att bo själv, fixa tvätt mat disk, bädda sängen (har jag aldrig ork till hehe...) Ska ladda upp en massa bilder här snart så folk kan kika in om man e intresserad av Berlin.
Jag rekommenderar verkligen staden, framförallt för weekendresor. Har man aldrig varit i Berlin förut så kmr antagligen första gången (om man är som mig, dvs någorlunda kulturell-historie-intresserad) till att kika på sevärdheter och det tar ganska mkt på en krafter.
Mina bästa tips är isåfall under en weekendresa att man tar u-bahn till Alexanderplatz och därifrån fortsätter gå hela Unter den Linden (på den vägen ser man das Weltuhr, Tv-tornet, Rotes Rathaus, Berliner Dom, Humbolt universitetet, Bebelplatz, Brandenburger tor mm). Därifrån kan man sedan gå igen Tiergarten och så kommer man till Potsdamer Platz som är en av mina favoritplatser i Berlin, Checkpoint Charlie och Galleri Lafayette ligger inte långt därifrån heller. Att sedan ägna en hel dag åt shopping på Kudamm är nästan ett måste, eller i Arkaden på Potsdamer Platz! Ta en fika på Starbucks också, Raspberry white cheesecake är heavenly!!
Berlin har även väldigt många bra nattklubbar, vissa är lite spacade men det kan ju va kul om man e på det humöret ;) Många bra klubbar ser bara ut som ett hål i väggen så tveka inte för att gå in o checka läget även om det ser tråkigt ut från utsidan, "never judge a book by its cover" :) En mkt bra partystad tycker jag iaf! Ett tips är bara att u-bahn slutar att gå efter typ 3 på natten så är man lång hemifrån är det bäst att satsa på taxi direkt, men bestäm pris innan ni sätter er i bilen (turistvarning hehe!) ;)
Har man tid så passa på att åka till Kreuzberg, Prenzlauer Berg eller Friedrichshain just för att dessa områdena av stan är så himla mysiga. Massa härliga caféer och barer, små o stora secondhandbutiker och andra coola affärer med streetwear och fräcka souvenirer.
Kort sagt, en helt oförglömlig vistelse och defenitivt inte den sista.

Nästan direkt efter att jag kommit hem så drog jag på impuls till Gbg för Beyonces konsert där, hon va så himla grym! Såg ut som en docka (nog en av dom vackraste människorna jag sett irl :O) och hon sjöng änglalikt asså, vilken performer! Kul att bara hitta på ngt sånt på implus :D Dessutom stod vi allra, allra längst fram så vi hade förmodligen dom bästa platserna man kunde få... lite bitchy va vi, haha nej, snarare fula faktiskt! Men man vill ju nt bli slagen så då gäller d att tränga sig smiiidigt ;) Nu måste jag bara ha en biljett till Britneys konsert i Parken, Köpenhamn... Är ett jättestort Britney fan hehe 8-)

Lite låtar, mkt nostalgi på senaste tiden hehe;
Blümchen - Herz an herz v HÖÖHÖÖÖ Ich liebe Blümchen
Keri Hilson ft. Ne-yo - Knock you down
Eric Right - El stripclub
Cassandra Steen - Stadt
Jaime Lidell - Another day
Claudette Ortiz ft. Wyclef Jean - Dance like this
Ngn som minns vänner och fiender soundtracket haha? Min o Emmas låt foolajf!!

God kväll till mig och alla andra därute :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag är väldigt sugen på att spendera ungefär en månad i Berlin efter studenten, så googlade lite och hamnade här då :D

Rekommenderar du att vara där så länge eller är det mer en stad för weekend-resor? Och var det svårt att hitta en lägenhet? Hur var priset? Och om man får fråga, hur mycket gick hela resan på totalt ungefär?

Du kanske vill svara i ett inlägg eller slänga iväg ett mejl? det hade varit till mycket hjälp! :)

2012-04-07 @ 15:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0